Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu

 Székhelyóvoda (Csillagfürt)

                   Lintnerné Nagy Eszter
                     Tagóvoda-vezető
A Józsefvárosi Óvodák székhelyóvodájának bemutatkozása
 
A Csillagfürt Székhelyóvoda zöld oázis a Blaha Lujza tértől pár percnyire. A gyermek-, és családbarát épületben négy csoportban folyik az alkotómunka, okosodnak, nevelődnek a 3-7 évesek. Tornatermünk fejlesztő mozgásfoglalkozásoknak, ovifocinak, rendezvényeknek is helyet ad. Gyümölcsfákkal beültetett udvarainkon a kisebbek és nagyobbak az életkoruknak megfelelően játszhatnak, levegőzhetnek.
Tagóvodánk helyi sajátosságaiból adódó, egyéni sajátos arculata a Komplex Prevenciós Óvodai program adaptációjában jelenik meg. Ennek szellemében a mindennapi életünk legfontosabb tevékenységei a játék, a mozgás, és a játékba integrált egyéni fejlesztés. „Utazunk” Afrikától Grönlandig, a nagyobbak játékosan készülődnek az iskolára. Külön foglalkozásokon gondozzuk a tehetségeket (Sakk játszótér, Művészetterápia alkotóműhely), és a felzárkóztatás is jár a lassabban érő gyermekeknek (Tanulást Könnyítő Program, TSMT torna). Ölelést, szeretetet, és sok ösztönző jó szót a dajka néniktől kezdve a kertész bácsiig mindenki önzetlenül osztogat. Biztosítjuk a zökkenőmentes beszoktatást. Tagjai vagyunk a Zöld Óvodák nagy családjának: a gyerekekkel közösen kertet gondozunk, etetjük a madarakat, szelektíven gyűjtjük a szemetet, gondoskodunk a teknősünkről. Sokat sétálunk, eljutunk a Margitszigetre, a Fűvészkertbe, az Állatkertbe, színházba, repülőtérre, erdőbe, pályaudvarra, Duna partra. Sütünk, főzünk. Természetesen a digitális kultúra is jelen van a mindennapjainkban; okos tévék és Tablet segíti az ismeretek elsajátítását.
A szülők igényeit követve az óvodai szolgáltatások részeként nagycsoportos óvodásaink számára térítésmentesen elérhető az angol élménypedagógia, és biztosítjuk az úszás lehetőségét a Közszolgálati Egyetem uszodájában. A délutáni válaszható foglalkozás nemcsak a kisfiúk, hanem a kislányok körében is népszerű (Ovi-foci).
Büszkék vagyunk arra, hogy intézményünk iránt mindig nagyfokú az érdeklődés, és arra is, hogy az iskolába járó régi óvodásainkról pozitív visszajelzéseket kapunk. Törekszünk gyermekeink óvodánkban eltöltött éveit boldoggá, színessé és örömtelivé tenni.

 
 Egy szikrázó nyár végén a kis katicáimmal újabb Föld körüli kalandba vágtunk képzeletünk szárnyán szállva Egyiptomba. Együtt építettünk egy repülőt, mely Kairóban szállt le, majd hajónk segítségével a Níluson utaztunk a piramisok felé. Olyan élethűvé tettük a környezetet, mintha valóban Egyiptomban járnánk. Bebarangoltuk az ősi kultúrát, megismerkedtünk állatokkal, divattal, istenekkel, sírkamrákkal és a piramisok belső terével.
 Ékszereket készítettünk, hogy aztán Hórusz vezetésével üldözzük a sírrablókat és visszaszerezzük kincseinket. A kaland csúcspontjára érve egyiptomi ruhákba bújtunk, feldíszítettük magunkat ékszerekkel, majd hódító táncot jártunk el, méltó befejezésként egy emlékezetes nyár végi utazásnak. 
                                - Szabó Beatrix - óvodapedagógus-
Bemutatkozik a Katica csoport

A Katica csoportban állandó délelőttös műszakban dolgozó diplomás óvodapedagógus munkáját - aki egyúttal szakvizsgázott TSMT terapeuta is - képesített pedagógiai asszisztens segíti állandó délutános munkarendben.

 

A Katica csoportból három izgalmas év után kirepült 7 kis gyerkőcünk. Nálunk ugyan befejeződtek számukra az izgalmas kalandok, de elkezdik, remélem, hogy nagyon sikeresen az iskolát.

Ősszel új kis katicák repülnek be a kis fészkünkbe. Sok szeretettel várják őket a csoportunkban maradt gyerekek. Néhány kiscsoportos és új nagycsoportosokat is kapunk. Vegyes életkorú csoport lettünk.

 

Igazán szerencsésnek érzem magam, hogy ennyire csodálatos munkám van.

Szeretek utazni, de mostanában nincs időm erre! Nézegetem az ismerőseim nyaralásait és a teleléseit és egy picit irigykedtem.

Mostanában jöttem csak rá arra, hogy az elmúlt években tulajdonképpen mégiscsak sok izgalmas utazásban volt részem, méghozzá a munkám során a legjobb társaságban, a KATICA gyerekekkel!

Kezdtük egy Dzsungel kalanddal, majd annak az évnek a végén az Antarktiszhoz vitt az utunk. Hideg volt ugyan, de egyedülálló élmény volt megtapasztalni, hogy milyen cuki állatok a pingvinek. Tavasszal egy izgalmas kalandra indultunk újra a Katicákkal. Úticélunk a Duna budapesti része. Megismerkedünk a folyók királynőjével a közlekedéssel, tulipános táncolunk a parlament előtt, megismerkedünk a védett állatokkal, kirándulunk a Kis-Duna parján és megmentettük az élőlényeket a mindent elborító szeméttől.  Mandarinkacsa volt a kedvencünk. Átöleltünk több világnapot is utunk során

Nyár végén újra egy nagy kaland várt ránk. Az afrikai szafarink Zanzibár szigetére repített, ahol egyértelmű volt, hogy hakuna matata. Tanultuk a nyelvet, megismerkedtünk itt is az állatokkal, ékszereket és harci díszt készítettünk, afrika ízeit kóstoltuk illatait szagoltuk és eltáncoltuk a maszájok botos táncát.

 Az új évet olyan expedícióval kezdtük, ahol már előttünk jártak magyarok és az ő nyomdokaikba lépve a világ legnagyobb szigetén, Grönlandon találtuk magunkat a gyerekekkel. Úgy éltünk itt mint az expedíció tagjai. Sátorban rendeztük be a táborunkat. Havas kunyhókban tároltuk, azokat a tárgyakat, amivel ételeinket készítettünk. Léket vágtunk, így minden napra jutott friss hal az asztalunkra. Tanulmányoztuk az eszkimók életét és megtanultunk néhány szót is. Káprázatos volt látni a sarki fényt. Amikor Grönland szelleme rabul ejtett minket és jéggé fagyasztotta tenger fantasztikus összefogással küzdöttek a gyerekek a szabadulásukért. Meglepetésként a Transzgörlandi expedíció tagjai is ellátogattak hozzánk.

 

Kis pihenő után Amerikába utaztunk Western kalandok vártak ránk Arizonában-Grand Canyon Katicaexpedíció alatt.

Kreatív művészeti tevékenységek során a gyerekek megtervezték és elkészítették a saját cowboy kalapjukat, és bőrből készült ékszereiket. Lovakat hajtogattunk, mellyel lovagolhattak, vagy lovaskocsikázhattak a szekerünkkel. Serif csillagot festettünk, kaktuszt díszítettünk, western csizmát alkottunk és arizonai állatokat készítettünk / varánusz, kígyó, kaktuszbagoly, baromfiudvar lakói, tehén/. Ezen kívül lehetőségük volt megfesteni a környező tájat, vagy készíteni rajzokat a látnivalókról. Elkészítettük az odautazáshoz a repülőt és közösen berendeztünk egy western falut a csoportszobában. Tűzhellyel, régi edényekkel, baromfiudvarral, lovakkal és tehenekkel. Istállónkban igazi szénát ettek a lovaink, valódi nyergen lovagoltunk és a szekerünkkel szállítottuk az árut.

Arizona kalandunk egy izgalmas és tanulságos projekt volt. A tevékenység során a résztvevő gyerekek bepillantást nyertek a nyugati világ életébe. Az expedíció során megismerkedtek a katica gyerekek Arizona kultúrájával, az állatokkal és az emberekkel, akik Arizona történelmét és jelenét formálták.

Szóval világjárók lettünk és ebben a tanévben folytatjuk az utazásainkat! És a „Katica-trans” szervezésében be tudjuk járni a világot.

 

Továbbra is igyekszünk minden napra tartalmas tevékenységet és izgalmat biztosítani a gyerekeknek.

A csoportunk jelmondata: „A Katicaérzés felbecsülhetetlen.”

Mit is jelent ez? Egy fantasztikus kalandot, csodálatos és örömteli utazást, mely az óvodába lépéstől az iskola kezdésig tart. Hason fekvős, összekuckózós mesehallgatást a meselámpás fényénél, kreatív tevékenységeket, sok-sok technika megismerésével elkészült alkotásokat, dallal és tánccal hangos mindennapokat, mozgáson alapuló ismeretszerzést és sok-sok játékot a csoportszobában és kint az udvaron, valamint mókát és kacagást.

Csoportos életünk szerves része a mozgáson keresztül történő fejlesztés nap, mint nap. A csoportszobánkban található nagyon sok mozgásfejlesztő eszközzel bármikor akadálypálya építhető, és szabadon felállítható. A közös reggeli játék után tornázunk a csoportban. Hetente minimum kétszer a tornateremben vagyunk, ahol a TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) elemeit felhasználva bontott csoportban foglalkozom a gyerekekkel.

A TSMT egy olyan egyedülálló módszer, amivel a gyerekek idegrendszere hatékonyan érlelhető, melynek következtében a képességeik igazán magas szintre fejleszthetők, vagy ha bármilyen problémával küzdenek, e hatékony fejlesztés végeztével felzárkózhatnak a tipikusan fejlődő társaikhozTanulási, viselkedéses vagy mozgásos problémákkal küzdő gyerekek terápiáját valamint a tehetségek gondozását segíti.

Ha problémát észlelek, azonnal jelzem a szülőknek és kompetencia határaimon belül segítek megoldani. Több kis katica az én fejlesztésem hatására kezdett beszélni, vagy viselkedése rendeződött. Többen élsportolók lettek, de mindenki sikeresen vette az iskolába lépés akadályait.

Nagy hangsúlyt fektetünk a pozitív dolgokra, tulajdonságokra, és ezek megerősítésére. Nagy-nagy tapsot kap mindenki, aki valami önmagához képest óriási dolgot tesz, amikor segít, udvarias, ha elér olyat, amire eddig nem volt képes.

Kiemelt feladatomnak tekintem a legkisebbek nemzeti öntudatának erősítését, ezért is kezdtem el pár éve az „Így tedd rá!” programot. Nagyon szeretik a gyerekek, mert az eszközrendszere segítségével, ami rendelkezésünkre áll, könnyedén tanulják meg a néptáncot, vidám népi játékokat játszhatnak, népdalokat énekelhetnek és megismerkedhetnek különböző tájegységek népi kultúrájával is. Játék közben is előveszik a táncos eszközöket és kérik, hogy a népzenét kapcsoljam be nekik.

Azt gondolom, hogy a legfontosabb mégis a szabad játék. Nagyon sok eszközünk van, ezek segítségével mindig tartalmasan telnek a napjaink. Kreatív sarkunkban állandó az alkotás, festünk, gyurmázunk, ragasztunk, tépünk és rajzolunk.

Minden kis katicának saját fája van, amit az Ősszel ültetett és azóta együtt gondozzuk. A környezettudatos magatartás kialakítására is nagy hangsúlyt fektetünk, nem dobunk ki semmit, mindenből tudunk valamit létre hozni. Apró lépés ez az óvodásnak, de nagy lépés a világnak.

Az óvodai nevelés a családi neveléssel együtt, azt kiegészítve szolgálja a gyerek fejlődését. Család és óvoda kölcsönösen hatnak egymásra, melynek alapvető feltétele a kölcsönös tisztelet és bizalomA szülőkkel való kapcsolattartás legalább olyan fontos része nevelői tevékenységünknek, mint a gyermekekkel végzett pedagógiai munka. Hiszen nemcsak a kisgyermek életében nagy változás az, amikor új környezetbe – óvodába kerül, hanem ugyanilyen nagymértékű a szülő életében is. A szoros együttműködés nagymértékben elősegíti, megkönnyíti pedagógiai munkánkat. Ezért tartjuk fontosnak, hogy jó viszonyt alakítsunk ki velük, így segítve az óvodás korú gyermekek fejlődését. Meggyőződésünk, hogy a családokkal való együttműködés egyik legjárhatóbb útja a hagyományőrzés. Közös kirándulásokra járunk, játszó és alkotó délutánokat tartunk, ünnepségeket rendezünk, Fogadó órákon és szülői értekezleten beszélgetünk egymással, megoldásokat keresünk az esetlegesen felmerülő problémákra.

A sok hasznos továbbképzésen (GMP, NILD, Sakkjátszótér, Mozgáskotta, Vadaskert-autizmus, stb.) szerzett elméleti tudást igyekszem hasznosítani gyakorlati munkám során.

 

A Süni csoportban állandó délelőttös műszakban dolgozó diplomás óvodapedagógus munkáját képzett pedagógiai asszisztens segíti állandó délutános munkarendben. Jelenleg kiscsoportos korosztályú gyermekek alkotják csoportunkat.

A mindennapos nevelés során elsősorban a szeretetteljes, biztonságérzetet adó, érzelemben gazdag óvodai élet megteremtése a feladatunk, ahol a gyermekközpontúság úgy jelenik meg, hogy erkölcsi tartást, önállóságot, boldogságot ad a gyermeknek. A pedagógiai program alapelvének szellemében végezzük munkánkat. Célunknak tekintjük az önfeledt, derűs gyermekkor biztosítását, a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatását. Odafigyeléssel, segítségnyújtással minden gyermek érzelmi biztonságának, alapvető szabadságának megteremtésére törekszünk. Az óvodai élet során tiszteletben tartjuk a gyermeket megillető jogokat és ehhez egyenlő hozzáférést biztosítunk. Törekszünk arra, hogy a hátrányos helyzetből adódó esetleges lemaradásokat a gyermek egyéni tempójában, fejlettségi szintjének megfelelően csökkentsük. A gyermek érzelmi biztonsága akkor alakul ki, ha érzi, hogy védő, gondoskodó környezet veszi körül. A lelki egészség érdekében a közösségeken belül elősegítjük a bensőséges kapcsolatok kialakulását. Gyermekeink az óvodába lépés pillanatától kezdve életkoruknak és fejlettségüknek megfelelően differenciált fejlesztést kapnak, hiszen képességeik, adottságai eltérőek. Az integrált ismeretfeldolgozás azoknak a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekeknek kedvez, akik kevés ismerettel, élménnyel rendelkeznek. Csoportunkban a tehetséges gyermekek fejlesztésére a napi tevékenységekbe ágyazva, differenciált feladatadással kerül sor.

A differenciált fejlesztés változatos formáinak megvalósításához kapcsolódóan részt vettem „A Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer (DIFER) használata és az erre alapozott fejlesztés 4-8 éves korban” című továbbképzésen is. Az ott elhangzottakat és az ott megszerzett elméleti tudást igyekszem hasznosítani és gyakorolni a mindennapokban.

Mindazonáltal nagy hangsúlyt fektetünk az egészségnevelésre, azon belül is nem csak a testi és lelki egészség megóvására, hanem az óvodásaink egészségtudatos szemléletének alakítására. Nevelésünkben dominálnak a környezettudatosságra, környezetvédelemre vonatkozó szokások és ismeretek. Szeretnénk, hogy gyermekeink megismerjék, megszeressék, és majdan megbecsüljék az őket körül ölelő világot. Érdeklődők, fogékonyak és főként figyelmesek legyenek a környezetükre, továbbá tisztelettel forduljanak irányába. Törekszünk pozitív élményeken és a különböző játéktevékenységeken keresztül az újrahasznosítást és a környezetünk védelmét is erősíteni a gyermekek szemléletében. A zöld jeles napokra pedig különös hangsúlyt fordítunk. Mindezek sokszínű megvalósításához már több továbbképzésen is részt vettem. Ehhez hasonló volt a „Környezettudatos nevelés” című előadás, amely a fenntarthatóság szempontjainak figyelembevételéről szólt és adott egy olyan új lendületet, melyet nem csak a szakmai életben, hanem a mindennapi életben is törekszem követni.

Az óvodai tevékenységekbe beépítettük és fenntartjuk a magyar népi hagyományokat. Kialakítjuk gyermekinkben a magyarságtudatot, a hazaszeretetre neveljük őket. A népzene iránti pozitív attitűdöt folyamatosan erősítjük a gyermekekben, mozgástevékenységgel illetve zenehallgatással egybekötve, a gyermekek életkori sajátosságaiknak megfelelően.

Mindezek mellett figyelembe vesszük azt is, hogy a gyermekek már egy modern világban nőnek fel, igénylik a digitális eszközök használatát. Pedagógiai szemléletünkkel az okos eszközök helyes használatára próbáljuk motiválni a gyermekeket, azon belül is, hogy mindezek milyen jó ismeretszerzési lehetőségeknek a forrása (is) lehet. Próbáljuk megtartani az egyensúlyt a szélsőségek között. Mindezek megalapozásához részt vettem Dr. Donauer Nándor ,,Kütyübazár” című előadásán, ahol a témát hallva kendőzetlenül szembesültem mindazzal, ami mai világunk egyik leghasznosabb ám egyben a legveszélyesebb eszköze.

 

Örömmel tapasztaljuk, hogy gyermekeink nap, mint nap egyre vidámabban, várakozással telve érkeznek meg csoportunkba.

A cica csoportban heti váltásban két óvodapedagógus dolgozik.

Csoportunkban olyan szeretetteljes légkört biztosítunk, melyben a gyermekek szívesen megnyilatkoznak: beszélnek, mesélnek, kérdeznek, kifejtik véleményüket, kapcsolatokat kezdeményeznek, meghallgatják egymást, érzelmeiket, elképzeléseiket megfelelő formában fejezik ki. A beszélgető perceknek nevezett pillanatokban igyekszünk időt biztosítani, hogy a gyermekek elmondhassák egyéni élményeiket. Személyes példamutatással, a gyermekek számára érthetően, tagoltan, érzelmeket kifejezően, szókincsüket gazdagítva kommunikálunk. Nem csak a helyes kiejtésre, mondatfűzésre ügyelünk, hanem a tempóra, hangszínre, hangerőre, hanglejtésre. Célunk a gyermekek beszéd és kommunikáció iránti vágyának felkeltése és erősítése. A nyelvtanilag helyes, szép beszéd ezáltal fejlődik.   

A “Pozitív fegyelmezés” módszere fontos, értékes közösségi és életvezetési készségeket tanít, melyeket a mindennapokban is alkalmazunk. Az „Így tedd rá!” program népszerűsítése, a csoportunkban szakaszosan történik.  A foglalkozások során lehetőség nyílik megtanulni azokat a hagyományos népi játékokat, melyek segítségével fejleszthetjük a gyermekek mozgáskészségét, miközben észrevétlenül sajátítják el a magyar néptánc alapjait. A program sajátos eszközei (dió, különböző színű tulipánok, babzsák - mi csak ezeket használjuk) segítik a gyermekek zenei képességfejlesztését, a hozzájuk kapcsolódó feladatok fejlesztik a gyermekek memóriáját, szókincsét, szövegértését, mozgáskoordinációját, társas kapcsolatait, szabály tiszteletét.

Csoportunk mozgásfejlesztésében rendszeresen megvalósul a Mozgáskotta foglalkozás, de az eszközeit bármelyik óvodai tevékenység keretében kiegészítő elemként is nagyon jól fel tudjuk használni. Általa a mozgás és a sport a nevelés egészébe helyezve, a mindennapok meghatározó élményévé válik. A gyerekek hamar azonosulnak a színes eszközökkel, a kedves és jól ismert állatfigurákkal. Az óvodás korú gyerekek motiválására amúgy is nagyon sokszor hívjuk segítségül az állatokat, akár egy bábfigurával vagy bármilyen mozgásos tevékenység során, amikor az állatokat utánozva cselekszünk, vagy az állatok bőrébe bújva viselkedünk. A módszer tulajdonképpen egy komplex mozgás és személyiségfejlesztő program. A széleskörű játékos fejlesztési formák megteremtik annak lehetőségét, hogy minden gyermek sikerélményhez jusson, ami további motivációs bázisul szolgál a gyerekek fejlesztésében. Azoknak a gyerekeknek is élvezetes és hasznos fejlesztési alternatívát kínál, akik a megszokott teljesítményközpontú mozgásoktatásban kevésbé jeleskednek, esetleg elfordulnak attól.

A rajzolás, festés, mintázás, kézimunka tevékenységek során egy korábbi, „Kézműves tevékenységek az óvodában” című továbbképzésen látott új technikákat, eljárásokat, kézműves termékek megismerését és felhasználását is alkalmazzuk a vizuális nevelés során. Több technikával ismertetjük meg a gyermekeket, melyeket felhasználunk ünnepi barkácsolásokhoz és ajándékkészítéshez. Igyekszünk az aktuális évszakoknak és ünnepeknek megfelelő ábrázolási ötleteket megvalósítani velük és ezekhez kapcsolódva díszítjük a közvetlen környezetünket is.

A csoportban az „Ovi zsaru program” is helyet kap, melyben a gyermekek a közlekedési szabályoktól a saját életük védelméig tanulhatnak játékos formában bábok segítségével, és arról, hogy a rendőr nem ellenség, hanem barát, segítő.

Gyermekeink örömmel érkeznek reggelente a Cica csoportba, és  élményekkel gazdagon térnek haza délutánonként.

A maci csoportban az óvodapedagógus munkáját pedagógiai asszisztens és dadus néni segíti.

Nagyon szeretünk énekelni, mondókázni, verselni, zenélni. A játékokat is dalolva tesszük a helyére.

A mindennapi mozgás életünk szerves része, melyet zenével és hangszer használattal teszünk változatossá. A tornaterembe is mindig viszünk magunkkal hangszert és a mozgásos játékokat gyakran tarkítjuk mondókákkal.

A versek, mesék kiválasztásánál fontos szempont az irodalmi igényesség és a korcsoporthoz, a gyerekek fejlettségi szintjéhez való illeszkedés.

Versmondáskor figyelünk arra, hogy a szavakat a költő leírásának megfelelően ejtsük ki és jól érthetően hangsúlyozzunk. Mindez hozzájárul a helyes magyar beszéd és artikuláció fejlesztéséhez és a szókincsbővítéshez. A mesélés hangulatát kis szertartással alapozzuk meg. Rendszeresen használjuk a diavetítőt, melyhez a pedagógiai asszisztenssel együtt alkottunk egy kis vetítő vásznat a magyar népmese motívumaival.

Vannak varázsszavaink, melyeket minden nap gyakorolunk annak érdekében, hogy a gyerekek megtanuljanak egymással és a felnőttekkel kulturáltan kommunikálni és a konfliktusaikat szóban oldják meg.

Környezetünket igyekszünk változatos technikával készült gyerekmunkákkal dekorálni. A kreatív, alkotó tevékenységek megvalósításakor a feladatokat a gyermekek egyéni képességeihez differenciáljuk.

A külső világ tevékeny megismerése átszövi mindennapjainkat. A matematikai képességeket sok játékos tevékenységgel fejlesztjük.

Csoportunkban törekszünk az egészséges életmód szokásainak kialakítására és megerősítésére. Rendszeresen készítünk gyümölcs-, illetve zöldség salátát, egészséges finomságokat, limonádét.

A szemetet szelektíven gyűjtjük. Újrahasznosított játékok készítésével a fenntarthatóságra nevelést és a környezettudatos magatartást igyekszünk erősíteni.

A kis mackók tudják, hogy a problémáikkal, kérdéseikkel bármikor fordulhatnak a felnőttekhez, mi mindig segítünk megoldani azokat.

Beszélgetőkörök alkalmával megvitatjuk a csoport egészét érintő eseményeket. Ilyenkor érzelmi intelligenciát és a szociális készségeket fejlesztő, érzékenyítő játékokat is játszunk.

Fejlesztőpedagógusként segítője, támogatója, kiegészítője vagyok az óvodában történő pedagógiai munkának, hidat képezve a gyermek – pedagógus – szülő között. Feladatköröm kiterjed a megelőzésre és a tehetséggondozásra is, munkám során segítem a lassabban haladó gyerekeket és azokat is, akiknek fejlettsége, képessége túlmutat saját életkorán. Célom, hogy segítsem a gyermekek egészséges, harmonikus személyiségfejlődését, és támaszt nyújtsak a tanuláshoz szükséges pszichikus funkciók fejlődésében, korrekciós fejlesztéssel.

Mindezek érdekében az év elején (szeptember), és az év végén (május) minden 5-7 éves korú gyermeket egy azonos tesztsorral, úgynevezett Sindelar programmal felmérem. A program kiindulópontja a tanulási zavarok hátterében álló részképesség gyengeségek felismerése. A vizsgálóeljárás verbális és nem verbális feladatokból áll, felvétele egyéni helyzetben történik. A feladatok egy részénél azonnal követi a végrehajtás, más részénél betanítási helyzet előzi meg a gyermek válaszát. Az értékelés menete egyszerű és gyors, a fejlődési profil egy fa diagramon ábrázolható, mely a szülők számára is könnyen értelmezhető. Fontosnak tartom, hogy a gyermekek megismerését minél több tervezett információ segítse, ezért a felmérést kiegészíti egy emberábrázoló rajzteszt, mozgásállapot felmérés, valamint a laterialitás (oldaliság) vizsgálata.

A gyermekeket heti két alkalommal részesítem fejlesztésben, a legtöbb esetben mikro csoportos formában (max.2-3 fő) de van, aki egyéni megsegítésben részesül. Elsődleges célom, hogy a gyerekek szívesen és örömmel járjanak hozzám. A foglalkozásokat játékos formában szervezem, több alkalommal mozgásfejlesztéssel egybekötve. A fejlesztő szobában, illetve a tornateremben zajlanak a foglalkozások. Munkám során elsősorban a felmérés eredményeit veszem alapul és azokat a területeket fejlesztem, ahol lemaradást tapasztalok, de igyekszem nem csupán a hibás funkciókat megcélozni, hanem a teljes képességrepertoárt fejleszteni. Minden esetben az alapokig megyek vissza, hiszen a legfontosabb szempont ügyelni az alapképességek-készségek optimális fejlődésére.

Ennek megvalósítására óvodánkban számos képesség és mozgásfejlesztő eszköz, illetve játék áll a gyerekek rendelkezésére. A különböző lehetőségekkel azt szeretném elérni, hogy örömmel és játékként sajátíthassák el és gyakorolhassák azokat a képességeket, melyek az iskolai tanuláshoz elengedhetetlenül szükségesek. Mindegyik képességterületre más és más játékot, és egyéb fejlesztő eszközt használok, ügyelve arra, hogy számos szempontból újszerűnek és korszerűnek legyenek mondhatóak. Az OKOSKOCKA FEJLESZTŐ KOCKAJÁTÉK család a fejlődés minden szintjére sokféle játékos feladathelyzetet biztosít. Az eszköz megbízható előrejelzést ad a tanulási zavar veszélyeztetettségének megállapítására, és azok okainak feltárására. Korszerű, mert átmenetet képez a feladatlapok és a manipulatív tevékenységet jelentő eszközök között. Biztosítja a fejlesztés alapelveit, a fokozatosságot, a játékosságot, a gyakorlást, valamint az időt az érésre.

A csoportban dolgozó kolléganőkkel napi szinten konzultálunk, megbeszéljük az esetleges problémákat, nehézségeket, valamint a gyermekek kiemelkedő teljesítményeit. A sajátos nevelési igényű gyerekek fejlesztését és fejlődését speciális szakemberek bevonásával, folyamatos segítségadás mellett tudjuk biztosítani. Az év elején és az év végén -igény szerint év közben is- fogadó órát tartok a szülőknek, melyen a gyermekek fejlődéséről kaphatnak tájékoztatást. Vallom, hogy a gyermek aktuális fejlettségét nem az életkora határozza meg hanem, hogy önmagához képest optimálisan fejlődjön.

A TSMT egy olyan egyedülálló módszer, amivel a gyerekek idegrendszere hatékonyan érlelhető, melynek következtében a képességeik igazán magas szintre fejleszthetők, vagy ha bármilyen problémával küzdenek, e hatékony fejlesztés végeztével felzárkóztathatnak a tipikusan fejlődő társaikhoz. Sérült idegrendszerű gyerekek az ép intellektusú, de tanulási, viselkedéses vagy mozgásos problémákkal küzdő gyerekek terápiáját valamint a tehetségek gondozását segíti a TSMT.

FONTOS TUDNI!

Az általános iskolai tanulmányok megkezdése a gyermekek 15–30%-ánál nem zavartalan. Veszélyeztetettnek számít minden ötödik életévét betöltött olyan nagycsoportos, illetve logopédiai óvodába járó gyermek, akinél felismerhető az alacsony szintű/hibás mozgáskoordináció, az éretlen egyensúlyérzék, a szinte leállíthatatlan „mozgáséhség”, a ceruzahasználat éretlensége vagy hárítása, a finommozgások ügyetlensége és a rövid ideig tartó, könnyen elterelhető figyelem. Gyakori a bizonytalan testséma mellett a térbeli tájékozódás és a lateralitás hiányos ismerete is.

TÜNETEK MELYRE ÉRDEMES ODAFIGYELNI.

Nehezített beilleszkedési képesség

Nehezített szabályfelismerés

Nehezített szabályelfogadás

A szabálykövetés kiszámíthatatlansága

A leválások-kötődések dinamikájának eltérései

A segítségadás elutasítása

Feladathelyzetekből való kiszállás

A viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége /társas kapcsolatokban megmutatkozva/

Mentális retardáció

Autizmus spektrum zavar

Az egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képessége

Figyelemzavar

Dislexia, diskalkulia- veszélyeztetettség

Szorongás

Depresszó

Fóbiák

A mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés

Gyenge ritmusérzék

Az új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága

Diszpraxia, apraxia

A grafomotorika éretlensége

Akadályozott beszédfejlődés, beszédmotorika

Hiperaktivitás a mozgáskoordinációval kapcsolatos kontrollfunkciók gyengeségével együtt

Tik

17 éve, amikor végeztem a csoportos TSMT-t még nem is tudtam, hogy mennyire meghatározó lesz a további szakmai életem során, de teljes egésszé akkor állt össze, amikor megismerkedtem és el is végeztem az organikusan sérült gyerekek egyéni terápiáját is az egyéni TSMT –t.

Melyik szülő ne örülne annak, ha kiderülne, hogy gyermekének képességei hatékonyan fejleszthetők, vagy esetleg gyermeke átlagon felüli képességekkel rendelkezik? Azt gondolom, hogy ez mindenki számára fontos lehet. Mindenkinek vannak erősségeik és gyengeségeik, ezzel a módszerrel a gyengeség normál szintre hozható, az erősség pedig tovább fejleszthető. Szakmai sikereink azt mutatják, hogy a legtöbb gyermekkel elérhető ez a csoda. Mindenki iskolaérett lesz és sikeresen veszik az iskolai akadályokat.

17 éve ezzel a módszerrel, technikával dolgozom a csoportjaimban, amihez nagyon jól kapcsolódik a kognitív fejlesztés és így állt össze egy komplex nagyon hatékony rendszerré. Munkám során derült ki, hogy sokkal hatékonyabb, mint azt gondoltam volna. Ezzel a módszerrel dolgozok minden nap, és folyamatosan tapasztalom, hogy a gyerekeim sokkal jobb képességűek, mint kortársaik.

Szabó Beatrix

TSMT terapeuta

Galéria