A Katica csoportban állandó délelőttös műszakban dolgozó diplomás óvodapedagógus munkáját - aki egyúttal szakvizsgázott TSMT terapeuta is - képesített pedagógiai asszisztens segíti állandó délutános munkarendben.
A Katica csoportban három izgalmas évbe kezdtek bele ősszel a kiscsoportosok. Igyekszünk minden napra tartalmas tevékenységet és izgalmat biztosítani a gyerekeknek.
A csoportunk jelmondata: „A Katicaérzés felbecsülhetetlen.”
Mit is jelent ez? Egy fantasztikus kalandot, csodálatos és örömteli utazást, mely az óvodába lépéstől az iskola kezdésig tart. Hason fekvős, összekuckózós mesehallgatást a meselámpás fényénél, kreatív tevékenységeket, sok-sok technika megismerésével elkészült alkotásokat, dallal és tánccal hangos mindennapokat, mozgáson alapuló ismeretszerzést és sok-sok játékot a csoportszobában és kint az udvaron, valamint mókát és kacagást.
Csoportos életünk szerves része a mozgáson keresztül történő fejlesztés nap, mint nap. A csoportszobánkban található nagyon sok mozgásfejlesztő eszközzel bármikor akadálypálya építhető, és szabadon felállítható. A közös reggeli játék után tornázunk a csoportban. Hetente minimum kétszer a tornateremben vagyunk, ahol a TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) elemeit felhasználva bontott csoportban foglalkozom a gyerekekkel.
A TSMT egy olyan egyedülálló módszer, amivel a gyerekek idegrendszere hatékonyan érlelhető, melynek következtében a képességeik igazán magas szintre fejleszthetők, vagy ha bármilyen problémával küzdenek, e hatékony fejlesztés végeztével felzárkózhatnak a tipikusan fejlődő társaikhoz. Tanulási, viselkedéses vagy mozgásos problémákkal küzdő gyerekek terápiáját valamint a tehetségek gondozását segíti.
Ha problémát észlelek, azonnal jelzem a szülőknek és kompetencia határaimon belül segítek megoldani. Több kis katica az én fejlesztésem hatására kezdett beszélni, vagy viselkedése rendeződött. Többen élsportolók lettek, de mindenki sikeresen vette az iskolába lépés akadályait.
Nagy hangsúlyt fektetünk a pozitív dolgokra, tulajdonságokra, és ezek megerősítésére. Nagy-nagy tapsot kap mindenki, aki valami önmagához képest óriási dolgot tesz, amikor segít, udvarias, ha elér olyat, amire eddig nem volt képes.
Kiemelt feladatomnak tekintem a legkisebbek nemzeti öntudatának erősítését, ezért is kezdtem el pár éve az „Így tedd rá!” programot. Nagyon szeretik a gyerekek, mert az eszközrendszere segítségével, ami rendelkezésünkre áll, könnyedén tanulják meg a néptáncot, vidám népi játékokat játszhatnak, népdalokat énekelhetnek és megismerkedhetnek különböző tájegységek népi kultúrájával is. Játék közben is előveszik a táncos eszközöket és kérik, hogy a népzenét kapcsoljam be nekik.
Azt gondolom, hogy a legfontosabb mégis a szabad játék. Nagyon sok eszközünk van, ezek segítségével mindig tartalmasan telnek a napjaink. Kreatív sarkunkban állandó az alkotás, festünk, gyurmázunk, ragasztunk, tépünk és rajzolunk.
Minden kis katicának saját fája van, amit az Ősszel ültetett és azóta együtt gondozzuk. A környezettudatos magatartás kialakítására is nagy hangsúlyt fektetünk, nem dobunk ki semmit, mindenből tudunk valamit létre hozni. Apró lépés ez az óvodásnak, de nagy lépés a világnak.
Az óvodai nevelés a családi neveléssel együtt, azt kiegészítve szolgálja a gyerek fejlődését. Család és óvoda kölcsönösen hatnak egymásra, melynek alapvető feltétele a kölcsönös tisztelet és bizalom. A szülőkkel való kapcsolattartás legalább olyan fontos része nevelői tevékenységünknek, mint a gyermekekkel végzett pedagógiai munka. Hiszen nemcsak a kisgyermek életében nagy változás az, amikor új környezetbe – óvodába kerül, hanem ugyanilyen nagymértékű a szülő életében is. A szoros együttműködés nagymértékben elősegíti, megkönnyíti pedagógiai munkánkat. Ezért tartjuk fontosnak, hogy jó viszonyt alakítsunk ki velük, így segítve az óvodás korú gyermekek fejlődését. Meggyőződésünk, hogy a családokkal való együttműködés egyik legjárhatóbb útja a hagyományőrzés. Közös kirándulásokra járunk, játszó és alkotó délutánokat tartunk, ünnepségeket rendezünk, Fogadó órákon és szülői értekezleten beszélgetünk egymással, megoldásokat keresünk az esetlegesen felmerülő problémákra.
A sok hasznos továbbképzésen (GMP, NILD, Sakkjátszótér, Vadaskert-autizmus, stb.) szerzett elméleti tudást igyekszem hasznosítani gyakorlati munkám során.