A Katica csoportban állandó délelőttös műszakban dolgozó diplomás óvodapedagógus munkáját - aki egyúttal szakvizsgázott TSMT terapeuta is - képesített pedagógiai asszisztens segíti állandó délutános munkarendben.
A Katica csoportból három izgalmas év után kirepült 7 kis gyerkőcünk. Nálunk ugyan befejeződtek számukra az izgalmas kalandok, de elkezdik, remélem, hogy nagyon sikeresen az iskolát.
Ősszel új kis katicák repülnek be a kis fészkünkbe. Sok szeretettel várják őket a csoportunkban maradt gyerekek. Néhány kiscsoportos és új nagycsoportosokat is kapunk. Vegyes életkorú csoport lettünk.
Igazán szerencsésnek érzem magam, hogy ennyire csodálatos munkám van.
Szeretek utazni, de mostanában nincs időm erre! Nézegetem az ismerőseim nyaralásait és a teleléseit és egy picit irigykedtem.
Mostanában jöttem csak rá arra, hogy az elmúlt években tulajdonképpen mégiscsak sok izgalmas utazásban volt részem, méghozzá a munkám során a legjobb társaságban, a KATICA gyerekekkel!
Kezdtük egy Dzsungel kalanddal, majd annak az évnek a végén az Antarktiszhoz vitt az utunk. Hideg volt ugyan, de egyedülálló élmény volt megtapasztalni, hogy milyen cuki állatok a pingvinek. Tavasszal egy izgalmas kalandra indultunk újra a Katicákkal. Úticélunk a Duna budapesti része. Megismerkedünk a folyók királynőjével a közlekedéssel, tulipános táncolunk a parlament előtt, megismerkedünk a védett állatokkal, kirándulunk a Kis-Duna parján és megmentettük az élőlényeket a mindent elborító szeméttől. Mandarinkacsa volt a kedvencünk. Átöleltünk több világnapot is utunk során
Nyár végén újra egy nagy kaland várt ránk. Az afrikai szafarink Zanzibár szigetére repített, ahol egyértelmű volt, hogy hakuna matata. Tanultuk a nyelvet, megismerkedtünk itt is az állatokkal, ékszereket és harci díszt készítettünk, afrika ízeit kóstoltuk illatait szagoltuk és eltáncoltuk a maszájok botos táncát.
Az új évet olyan expedícióval kezdtük, ahol már előttünk jártak magyarok és az ő nyomdokaikba lépve a világ legnagyobb szigetén, Grönlandon találtuk magunkat a gyerekekkel. Úgy éltünk itt mint az expedíció tagjai. Sátorban rendeztük be a táborunkat. Havas kunyhókban tároltuk, azokat a tárgyakat, amivel ételeinket készítettünk. Léket vágtunk, így minden napra jutott friss hal az asztalunkra. Tanulmányoztuk az eszkimók életét és megtanultunk néhány szót is. Káprázatos volt látni a sarki fényt. Amikor Grönland szelleme rabul ejtett minket és jéggé fagyasztotta tenger fantasztikus összefogással küzdöttek a gyerekek a szabadulásukért. Meglepetésként a Transzgörlandi expedíció tagjai is ellátogattak hozzánk.
Kis pihenő után Amerikába utaztunk Western kalandok vártak ránk Arizonában-Grand Canyon Katicaexpedíció alatt.
Kreatív művészeti tevékenységek során a gyerekek megtervezték és elkészítették a saját cowboy kalapjukat, és bőrből készült ékszereiket. Lovakat hajtogattunk, mellyel lovagolhattak, vagy lovaskocsikázhattak a szekerünkkel. Serif csillagot festettünk, kaktuszt díszítettünk, western csizmát alkottunk és arizonai állatokat készítettünk / varánusz, kígyó, kaktuszbagoly, baromfiudvar lakói, tehén/. Ezen kívül lehetőségük volt megfesteni a környező tájat, vagy készíteni rajzokat a látnivalókról. Elkészítettük az odautazáshoz a repülőt és közösen berendeztünk egy western falut a csoportszobában. Tűzhellyel, régi edényekkel, baromfiudvarral, lovakkal és tehenekkel. Istállónkban igazi szénát ettek a lovaink, valódi nyergen lovagoltunk és a szekerünkkel szállítottuk az árut.
Arizona kalandunk egy izgalmas és tanulságos projekt volt. A tevékenység során a résztvevő gyerekek bepillantást nyertek a nyugati világ életébe. Az expedíció során megismerkedtek a katica gyerekek Arizona kultúrájával, az állatokkal és az emberekkel, akik Arizona történelmét és jelenét formálták.
Szóval világjárók lettünk és ebben a tanévben folytatjuk az utazásainkat! És a „Katica-trans” szervezésében be tudjuk járni a világot.
Továbbra is igyekszünk minden napra tartalmas tevékenységet és izgalmat biztosítani a gyerekeknek.
A csoportunk jelmondata: „A Katicaérzés felbecsülhetetlen.”
Mit is jelent ez? Egy fantasztikus kalandot, csodálatos és örömteli utazást, mely az óvodába lépéstől az iskola kezdésig tart. Hason fekvős, összekuckózós mesehallgatást a meselámpás fényénél, kreatív tevékenységeket, sok-sok technika megismerésével elkészült alkotásokat, dallal és tánccal hangos mindennapokat, mozgáson alapuló ismeretszerzést és sok-sok játékot a csoportszobában és kint az udvaron, valamint mókát és kacagást.
Csoportos életünk szerves része a mozgáson keresztül történő fejlesztés nap, mint nap. A csoportszobánkban található nagyon sok mozgásfejlesztő eszközzel bármikor akadálypálya építhető, és szabadon felállítható. A közös reggeli játék után tornázunk a csoportban. Hetente minimum kétszer a tornateremben vagyunk, ahol a TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) elemeit felhasználva bontott csoportban foglalkozom a gyerekekkel.
A TSMT egy olyan egyedülálló módszer, amivel a gyerekek idegrendszere hatékonyan érlelhető, melynek következtében a képességeik igazán magas szintre fejleszthetők, vagy ha bármilyen problémával küzdenek, e hatékony fejlesztés végeztével felzárkózhatnak a tipikusan fejlődő társaikhoz. Tanulási, viselkedéses vagy mozgásos problémákkal küzdő gyerekek terápiáját valamint a tehetségek gondozását segíti.
Ha problémát észlelek, azonnal jelzem a szülőknek és kompetencia határaimon belül segítek megoldani. Több kis katica az én fejlesztésem hatására kezdett beszélni, vagy viselkedése rendeződött. Többen élsportolók lettek, de mindenki sikeresen vette az iskolába lépés akadályait.
Nagy hangsúlyt fektetünk a pozitív dolgokra, tulajdonságokra, és ezek megerősítésére. Nagy-nagy tapsot kap mindenki, aki valami önmagához képest óriási dolgot tesz, amikor segít, udvarias, ha elér olyat, amire eddig nem volt képes.
Kiemelt feladatomnak tekintem a legkisebbek nemzeti öntudatának erősítését, ezért is kezdtem el pár éve az „Így tedd rá!” programot. Nagyon szeretik a gyerekek, mert az eszközrendszere segítségével, ami rendelkezésünkre áll, könnyedén tanulják meg a néptáncot, vidám népi játékokat játszhatnak, népdalokat énekelhetnek és megismerkedhetnek különböző tájegységek népi kultúrájával is. Játék közben is előveszik a táncos eszközöket és kérik, hogy a népzenét kapcsoljam be nekik.
Azt gondolom, hogy a legfontosabb mégis a szabad játék. Nagyon sok eszközünk van, ezek segítségével mindig tartalmasan telnek a napjaink. Kreatív sarkunkban állandó az alkotás, festünk, gyurmázunk, ragasztunk, tépünk és rajzolunk.
Minden kis katicának saját fája van, amit az Ősszel ültetett és azóta együtt gondozzuk. A környezettudatos magatartás kialakítására is nagy hangsúlyt fektetünk, nem dobunk ki semmit, mindenből tudunk valamit létre hozni. Apró lépés ez az óvodásnak, de nagy lépés a világnak.
Az óvodai nevelés a családi neveléssel együtt, azt kiegészítve szolgálja a gyerek fejlődését. Család és óvoda kölcsönösen hatnak egymásra, melynek alapvető feltétele a kölcsönös tisztelet és bizalom. A szülőkkel való kapcsolattartás legalább olyan fontos része nevelői tevékenységünknek, mint a gyermekekkel végzett pedagógiai munka. Hiszen nemcsak a kisgyermek életében nagy változás az, amikor új környezetbe – óvodába kerül, hanem ugyanilyen nagymértékű a szülő életében is. A szoros együttműködés nagymértékben elősegíti, megkönnyíti pedagógiai munkánkat. Ezért tartjuk fontosnak, hogy jó viszonyt alakítsunk ki velük, így segítve az óvodás korú gyermekek fejlődését. Meggyőződésünk, hogy a családokkal való együttműködés egyik legjárhatóbb útja a hagyományőrzés. Közös kirándulásokra járunk, játszó és alkotó délutánokat tartunk, ünnepségeket rendezünk, Fogadó órákon és szülői értekezleten beszélgetünk egymással, megoldásokat keresünk az esetlegesen felmerülő problémákra.
A sok hasznos továbbképzésen (GMP, NILD, Sakkjátszótér, Mozgáskotta, Vadaskert-autizmus, stb.) szerzett elméleti tudást igyekszem hasznosítani gyakorlati munkám során.